Search

IFALL has been in Portugal

Portugal

10369589_432117956944606_1162115831257701615_n

Den 26 januari åkte vi till Portugal, Neco, Sebath, Alireza, Helena och Alexandra. Vi åkte ifrån Örkelljunga vid 11 tiden. Vi tog bussen till Hässleholms tågstation där vi sedan åkte till Köpenhamns flygplats. Efter 6 timmars flygresa anlände vi till Portugal på kvällskvisten. Vi missade dock den första bussen som gick till Viseu. Men efter cirka 1,5 timmes väntan på den andra bussen kom vi på vägen igen och kom fram till Viseu. Där väntade 2 volontärer på oss: Hugo och Pedro. De körde oss sedan till hotellet där vi äntligen kunde få sova. Klockan var då cirka 1 på natten.

alexandrahelena

Nästa dag gick vi upp med förväntan och träffade de andra grupperna från de andra länderna. Grupperna bestod av: 5pers från polen, 5pers från Kroatien, 1 från Turkiet, 4pers från tjeckien och 7pers från Portugal. Vi vandrade från utgångspunkten, hotellet, till vår mötesplats där vi hade alla våra aktiviteter.

Första dagen lärde vi känna varandra och pratade om vad vi skulle göra den kommande veckan. Därefter när eftermiddagen kom delades vi in i grupper och fick springa runt letandes efter olika kända platser i Viseu. Det var också svenskafton på kvällen, och vi serverade köttbullar, och svensk choklad. Tyvärr hade vi inte med svensk kebab

Screen Shot 2015-02-22 at 4.53.12 PM

Den andra soliga dagen i Viseu började vi med en ice-breaker. Vi skulle då para ihop oss med någon från ett annat land och sedan hjälpas åt att balansera okokt spagetti från plats A till B.

Screen Shot 2015-02-22 at 4.53.18 PM

På eftermiddagen efter den oförglömliga lunchen som alltid bestod av pommes och ris, så gick vi tillbaka till mötesplatsen för att utse vår borgmästare, kandidaterna bestod av Alireza, Neco och Helena. Mycket märkligt att det bara var svenskar som blev utsedda… Efter 3 mäktiga tal framförda av kandidaterna fick resten av folket rösta på den dem ville ha som borgmästare. Vinnaren var Neco!! Dock var det Alireza som blev känd bland folket för hans originella och starka åsikter.

När vi avslutat kampanjen så gick vi till resturangen där det var polsk kväll. De bjöds på vodka, äppeljuice och sötsaker.

Screen Shot 2015-02-22 at 3.00.57 PM

På den tredje morgonen så hade vi ett litet äventyr med spagetti igen. Vi blev indelade i grupper då vi skulle bygga ett torn med hjälp utav spagetti, tejp och en marshmellow som skulle vara på toppen. Tornet skulle vara så stabilt att det skulle kunna klara en jordbävning och starka vindar.

Screen Shot 2015-02-22 at 3.01.06 PM

Efter detta spännande uppdrag drog vi igång en debatt. Efter en lärorik debatt var det dags för tjeckiskafton. De hade förberett frågor om deras land. Den som vann fick välja en tjeckisk öl.

Screen Shot 2015-02-22 at 3.01.14 PM

Den fjärde dagen så fick vi sovmorgon på grund utav den mäktiga debatten. Då utforskade Alexandra och Helena staden (köpcentret) J . Sedan träffades vi på eftermiddagen för att delas upp i grupper och intervjua folk i staden och göra en film om det. Handlingen i filmerna var ’’Act local think global’’. Sedan var det dags för mat. Kroatiskkväll bjöd på honungssnaps.

Screen Shot 2015-02-22 at 3.01.21 PM

Början på den femte dagen fick vi också en välförtjänt sovmorgon för att ladda upp inför kvällen då det var 10års jubileum. Festen varade från 8 på kvällen till 1 på natten men vi var mer party sugna och alla gick en gemensam klubb och dansade som aldrig förr.

Screen Shot 2015-02-22 at 3.01.30 PM

Man skulle kunna tro att detta var avslutningen på en underbar resa, men dagen efter bestämde sig alla från Kroatien, 2 från Portugal och Alexandra från Sverige att åka till Porto som låg någon timme ifrån Viseu. Vi besökte olika se värdigheter och hade en rolig tid med varandra. De andra höll sig på hotellet eller åkte till Zara (Spanien).

Screen Shot 2015-02-22 at 3.01.37 PM

Ännu ett slut på en härlig dag med underbara människor, detta var dock den sista dagen så när alla var samlade på kvällen kunde ingen sova för att ingen ville skiljas åt. Vi hoppas att vi alla träffas igen en vacker dag och håller kontakten.